Blog Bodyguard

Monday, November 2, 2009

Dalam Kenangan (Papan Selaju a.k.a Skateboard)


Aku mula berjinak-jinak dengan sukan ekstrem ini pada tahun 1996...ketika itu aku berada di Tingkatan 1...aku memang terlalu meminati sukan ini...jika remaja² lain seusia aku keluar ke bandar pada hujung minggu dengan berpakaian kemas, rambut disisir rapi, dan wallet chain berkilat di seluar serta melepak di penggiran plaza hanya untuk memerhatikan dan mengusik anak² gadis yang sedang berpeleseran.....aku tidak sekali...bukan kerana aku baik, bukan kerana aku berfikiran matang, bukan juga aku gay tapi misi aku keluar ke bandar hanya untuk tengok skaters² memperagakan gaya permainan masing²...mula² aku hanya sekadar tengok tetepi lama kelamaan aku mula jadi kepingan untuk mencuba...setelah hampir 3 bulan aku menjadi pemerhati yang setia, buat kali pertama aku ditawarkan oleh seorang rakanku untuk mencuba (itupun sebab dia injured, kalau tak, tak pernah di pelawanya)...hehe...tapi, apa² pun aku berterima kasih padanya...disinilah kerjaya aku sebagai seorang skaters bermula...bila tengok orang main, macam senang je...tapi bila sendiri mencuba.....erm baru tau...nak imbang atas skateboard pun susah...pelajaran pertama yang aku pelajari adalah "Ollie"...itu adalah asas dalam permainan skateboard...sifu aku ketika itu adalah Mie Hardkoi...dia merupakan skaters yang paling terbilang di Temerloh ketika itu...namanya gah di atas...selain status pro yang dipegangnya, dia juga merupakan editor zine Hardkoi...dia juga adalah pengasas Dread Locks di Temerloh...pelik bebenor aku nengok rambutnye, bersimpui²...juga dengan kepakaran weldingnya, dia menghasilkan prop² sendiri seperti rail dan sebagainya...ketika itu skate park pertama di Temerloh adalah di lorong Panasonic, depan pasar lama...setelah teguran demi teguran, makian demi makian daripada tokey kedai itu, kami telah berpindah ke satu kawasan lapang tepi restoran cina di belakang Bank Simpanan Nasional (BSN)...ketika itu adalah zaman kegemilangan scene skateboarding Temerloh...aku masih ingat lagi skaters² ketika itu, Mie, Kemal, Hairy, Ayiel, Lo, One-D, Hafiz, Kuyie, Aye, Jongos, Epul, K-One, Eyoi, Asraf, Mudin, Kerul, Budi, Yuyu dan beberapa nama lagi yang aku dah tak berapa ingat...sekarang semua sudah bersara melainkan Aye...yang lain kebanyakan semua dah kahwin dan dah ada anak...tapi masih berhubung di facebook dan sesekali terjumpa di Temerloh...aku harap suatu hari akan ada gathering untuk para² skaters lama...makan², borak² dan mengimbau kembali kenangan² lama...Aminnnnn...

No comments:

Post a Comment