Blog Bodyguard

Wednesday, December 2, 2009

Dalam Kenangan (Sesi Jamming)


Studio Kembara, Putri Park Plaza (2001)


Segalanya bermula pada tahun 2001...dimana 4 orang sahabat (aku, amin @ kumprinx, nd dan pedal) telah bertemu di sebuah kolej di ibu kota...dengan minat yang sama (MUZIK)...kami telah sepakat untuk jamming bersama...setelah "meriki" dari senior², kami telah mendapat pelan untuk ke studio jamming yang berhampiran...kami mulakan misi...misi yang lansung tiada persediaan...misi membabi buta...hanya kerana minat, kami berempat berjalan kaki ke tempat yang dituju...walaupun jauhnya 3km, kami gagahinya jua...hanya untuk melepaskan "gian" dan memperagakan kebolehan masing²...

Setelah sampai, kami mengambil tempat masing²...sewaktu itu aku mengambil posisi sebagai drummer...waktu tu aku ni kiranya "Mike Portnoy Wannabe" la (rujuk gambar diatas)...masa tu rambut oren...hahaha...walaupun aku hanya boleh main dua tiga double padel tempo je, aku tetap berasa yakin akan diriku...hehe...kami pun start la jamming bersama...aku masih ingat lagu pertama yang kami main masa tu ialah When I Come Around (Green Day)...kami cuma mahu mencari keserasian sahaja untuk sesi jamming yang pertama itu...selepas itu, boleh dikatakan setiap hari kami jamming bersama...setelah hari demi hari, bulan berganti bulan...akhirnya kami telah mendapat keserasian yang kami cari dan kami selangkah maju ke hadapan untuk ke arah yang lebih profesional...hehe...



Studio Basi (Taman Shamelin Perkasa)

Setelah hampir 6 bulan bersama...kami telah temui Fadil...Fadil, seorang drummer yang cukup berpengalaman...aku betul² kagum dengan gayanya memperagakan aksi ketika bermain drum...saling tak tumpah macam Lars Ulrich (Drummer Metallica)...dengan bip tempo di bibir...perghh, serius beb...aku betul² kagum dengan dia...aku telah menyerahkan "kerusiku" kepadanya dan aku mengambil alih posisi sebagai gitarist...

Disitulah kami semakin maju dan terus maju...dengan bimbingan sifu kami; nd...nd, seorang gitarist terbilang yang amat minat pada zaman² rock kapak...jari jemarinya lembut gemalai mengusik tali² yang tidak pernah berhenti beralun...aku betul² salute dengan nd...dan dialah yang banyak mengajar kami tentang apa itu muzik...yang paling bestnya, dia tak pernah kedekut ilmu walau sedikit pun...

Waktu itu seingat aku, kami selalu memainkan lagu Fade To Black, Troopers, Creep dan lain² lagu yang aku sendiri pun dah tak berapa ingat.

Hotel Singgahsana, Petaling Jaya

Pada ketika itu band kami amat berpengaruh di kalangan rakan² kolej...sehinggakan pihak pengurusan kolej memperlawa kami untuk perform di Majlis Bersama Graduan senior² kami...ketika itu, kami amat berbesar hati dengan perlawaan itu...seingat aku, kami telah memainkan 5 buah lagu pada malam itu...dengan crowd² yang sporting habis, majlis itu semakin happening...apa yang membuatkan kami puas ialah crowd² pada malam itu semua berpuas hati dengan persembahan kami...Kepuasan Pelanggan Adalah Keutamaan Kami...haha...pinjam tagline kejap...arghh, malas dah aku nak tulis panjang²...letih jari jemariku...biarlah semua itu aku simpan sebagai kenangan...kenangan ketika aku di usia muda remaja...snow cap 24 jam atas kepala...itu trademark aku...haha...







No comments:

Post a Comment